ويژگي روغن موتور خوب
نوشته شده توسط : seo24coding

کيفيت روغن را جدي بگيريد

يکي از عمده وظايف روغن موتور حفاظت از موتور اتومبيل و اجزاي داخلي آن است، بنابراين هرچه سطح کيفي بالاتري براي موتور اتومبيل انتخاب کنيم درواقع به خودمان خدمت کرده ايم.
انستيتو نفتي آمريکا API براي طبقه بندي روغن ها بر چسب کيفيت و فناوري ساخت آنها کد بندي خاصي را از دو حرف لاتين در نظر گرفته است.
در اين کدگذاري حرف C مشخصه خودروهاي ديزلي و حرف S بيانگر بنزيني بودن اتومبيل است و حرف دوم، نشان دهنده سطح کيفيت روغن درنظر گرفته شده و از حرف A در زبان انگليسي آغاز مي شود. به اين مفهوم که حرف A پايين ترين سطح کارايي و بالا رفتن حروف سطح کارايي مناسب و به روز روغن را نشان مي دهد. مانند SG، SJ، SL، SMو... سطوح کارايي بالاتر، نشان از ميزان افزودني هاي بيشتر در روغن بوده و در تست آزمايشگاهي و عملکردي، شرايط سخت تري را تحمل مي کنند.

انتخاب روغن مناسب

از آنجا که از لحظه استارت زدن تا لحظه خاموش کردن خودرو، روغن موتور بايد حضوري مداوم و موثر داخل پيشرانه اتومبيل داشته باشد، در انتخاب آن کاملا دقت کنيد، در حالي که کيفيت مناسب روغن موتور به عوامل مختلفي بستگي دارد که بايد تک تک آنها را مورد بررسي قرار دهيد و پس از آن دست به جيب شويد. يک روغن موتور مرغوب، داراي گرانروي مناسب و ضريب اصطکاک بسيار پايين بوده و توانايي روانکاري بخش هاي مختلف و قطعات متحرک موتور را دارد.
ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاري با ترکيبات پليمري موجود بايد داراي اثرات بازدارندگي خوبي در مقابل زنگ زدگي، خوردگي، اکسيداسيون و سايش باشد. به طور کلي روغن هاي موجود بازار به دو گروه تک درجه اي MonoGrade و چهارفصل Multi Grade تقسيم بندي مي شود که امروزه با توجه به تکنولوژي مورد استفاده در موتورهاي امروزي، گروه دوم همواره از سوي کارشناسان توصيه مي شود.
انجمن مهندسي خودرو، روغن هاي موجود بازار را مطابق طبقه بندي SAE تقسيم بندي کرده است، به صورتي که با نمادي شامل دو عدد و يک حرف لاتين مشخص شده اند.
در اين تقسيم بندي عدد قبل از حرف W نشان دهنده گرانروي روغن در دماي پايين است و هرچه کمتر باشد روغن مورد نظر در دماي کمتري قابل استفاده است، اما در مقابل عدد بعدي که نشان دهنده گرانروي در دماي بالا براي روغن است هرچه بيشتر باشد روغن مذکور در دماي بالاتر چسبندگي بيشتري خواهد داشت.به عنوان مثال 20w نشان دهنده ويسکوزيته روغن در دماي پايين و w50 ويسکوزيته در دماي بالاست. به عبارت ديگر روغن 20W50 مي تواند براي دماي پايين تر از دماي انجماد تا بالاتر از 100 درجه مورد استفاده قرار گيرد و براي خودروهايي که بين شهرستان هاي سردسير و گرمسير تردد مي کنند، مناسب است.





:: برچسب‌ها: روغن موتور ,
:: بازدید از این مطلب : 566
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: